уторак, 29. септембар 2020.

Samo se Bogu nismo žalili

 


Institucije nas zamajavaju kažu građani Ratkova

Samo se Bogu nismo žalili

Tražim tehnološko rešenje za problem – kaže vlasnik 

Muke s kojima se suočavaju građani Ratkova počele su kad je SO Odžaci izdala u zakup zemljište, u neposrednoj blizini njihovih kuća, firmi Agro Pelet Sistemi d.o.o,  koja se bavi proizvodnjom peleta.

- Prašina potiče od bala sojine slame. Tokom prerade sojine slame u pelet stvara se prašina koja direktno ide u naša dvorišta i kuće. Ta prašina pada i na voće i povrće i sve nam je zagađeno od toga. Kad kiša pada to se lepi na plodove i sve je praktično zakržljalo zbog toga. Mi smo se žalili u opštini Odžaci a oni su nam rekli da će on zaposliti trideset radnika. Vlasnik fabrike nije ispoštovao ni obećanje o broju zaposlenih radnika a ni standarde prilikom gradnje fabrike.  Osim sina i njega, trenutno ima zaposlena tri radnika. On tu radi već osam godina a da nema sve neophodne dozvole za rad. Mi smo se za pomoć obraćali svim nadležnim  institucijama od Sombora do Novog Sada. Nigde nismo naišli na razumevanje. Nekoliko puta smo zvali inspektore. Vlasniku firme neko dojavi da će  doći inspekcija i on na vreme isključi mašine pa nas inspektori optuže da ga lažno prijavljujemo. Mi ne znamo šta da radimo i kome da se obratimo. Žalili smo se i Ministarstvu zaštite životne sredine, oni su nas ponovo uputili na SO Odžaci. Samo se Bogu nismo žalili! On je to zakupio 2010. godine na 50 godina za 10 000 rsd godišnje. On taj prostor ne održava, osim prašine koja nas guši, tu ima i ambrozije na koju su mnogi u Ratkovu alergični. – kaže Milan Glušac, stanovnik Ratkova koji je nekoliko poslednjih godina prijavljivao problem inspekcijama i u više navrata se obraćao za pomoć Zelenoj patroli.

- Još 1965. godine je bilo predviđeno da se na ovoj lokaciji izgradi park sa zimzelenim drvećem i bazen za decu iz Ratkova. Ovaj plan nije ostvaren. A sada su ovi iz opštine doveli ovoga da nas truje. Moja kuća je 50 metara odavde. Završio sam u bolnici i doktori su utvrdili da je došlo do gušenja. I dan danas ja ne mogu da spavam ljudski, jer on radi i noću. Jedne noći ja nisam smeo da legnem od gušenja. Kad sam došao kod njega da porazgovaramo o tome on je rekao da je takav dogovor postigao sa opštinom. Zatvorili su pet -šest preduzeća u Ratkovu a njemu koji zapošljava tri radnika omogućili da radi i da nepoštuje standarde. Rešenje je da se ovo izmesti da se deci koja rastu omogući normalan i zdrav život. - na kraju je i zaplakao Radisav Miković, čija bašta, dvorište i kuća najviše stradaju od prašine koja se širi  tokom svakodnevnog rada fabrike peleta.



Jaroslav Đurčianski, vlasnik firme Agro Pelet Sistemi d.o.o. je došao u toku snimanja emisije za dokumentarni tv serijal “Zelena patrola na delu” i rekao da ima sve neophodne papire za rad, da  se pridržava svih standarda za normalan rad. Kada je suočen s fotografijama na kojima se vidi kako se s njegove firme širi prašina i prekriva naselje u blizini on je prihvatio odgovornost za to i rekao:

 - Da, jeste. To se dešava kad se nešto pokvari u firmi a ne svaki dan kako me građani optužuju. Istina je da smo imali zabranu za rad jer nismo imali upotrebnu dozvolu. Tada nas je inspekcija zatvorila i mi smo posle nabavili upotrebnu dozvolu.

Vlasnik kaže da je zakupio zemljište na 90 godina uz godišnji zakup od 500 eura.

Jaroslav Đurčianski pita: - Znate li vi koliko treba novca i vremena da se napravi ovakva hala?! Ja ne znam za tehnološko rešenje za prašinu koja nastaje u ovom procesu proizvodnje i u potrazi sam za rešenjem. Da li neko misli o proizvodnji i zapošljavanju?!

Građani odgovaraju: - Samo tri zaposlena, njegov sin i on! Nije vredno problema, za zdravlje i životnu sredinu, koje im pravi svojim privrednim aktivnostima.

Vasilija Ulharik, stanovnica Ratkova kaže: - Živim u ulici koja guta tu prašinu. Imam dvoje unučića koji su tu. Imamo mi u ulici još dece. Nemamo gde tu decu izvesti da se igraju. Ne možemo ih pustiti na ulicu zbog bezbednosti. Držimo ih po dvorištima. Na toj lokaciji je bila šumica. Mnoga deca imaju zdravstvenih problema zbog te prašine. Da se razumemo mi ja ne krivim vlasnika firme nama su krivi oni koji su mu omogućili da radi na toj lokaciji. Mi nemamo nikakve koristi od rada te firme.


-          Tu u blizini živi moja majka, ne sme da izađe napolje zbog prašine. Evo moji orasi ne rađaju poslednjih godina otkad radi ova firma za proizvodnju peleta. Tu smo sadili topole i taj prostor je bio lepo uređen da su deca mogla da se igraju. Tu je bio i teren za igru, a sada je sve neuređeno i zaudara od nekakvih otpadnih materija. Tu je dovezao i stajsko đubrivo koje je tu odložio. Ambrozija se razmnožila na ovoj lokaciji. Ja sam išla na infuziju i primala lekove kad je ambrozija bila u cvetu. I deca su imala problema. On ovaj prostor ne drži u redu. – žali se Savić Slavica, čija je kuća u neposrednoj blizini ove firme.

Građani Ratkova smatraju da bi bilo najbolje rešenje da se ova firma izmesti iz njihovog mesta, jer ne veruju da će problem biti uspešno rešen, ako već nije za prethodnih devet godina. Vlasnik firme obećava da će naći i primeniti tehničko rešenje koje će umanjiti emisiju prašine, koja je posledica tehnološkog postupka proizvodnje peleta.

Tekst i fotografije: Zelena patrola

Нема коментара:

Постави коментар